بررسی نقش ارزیابی عملکرد در افزایش کار آیی کارکنان شرکت الکتریک خودرو شرق

بررسی نقش ارزیابی عملکرد در افزایش کار آیی کارکنان شرکت الکتریک خودرو شرق

پایان نامه بررسی نقش ارزیابی عملکرد در افزایش کار آیی کارکنان شرکت الکتریک خودرو شرق ۱۴۰ صفحه کامل

 طرح مسئله

ارزشیبابی کارکنان یکی از موثرترین ابزارهای ارتقاء کار آمدی- توانمندی و بهسازی نیروی انسانی است به کمک اطلاعاتی که از طریق ارزشیابی دقیق عملکرد نیروی انسانی بدست می‌ آید. برنامه ریزی شغلی- تصمیمات اداری- تشویقات و تنبیهات از مبانی موثق و قابل دفاع برخوردار می‌ شوند و در نتیجه ضابطه شایستگی در وضعیت خدمتی و سرنوشت اداری کارکنان بکار گرفته شده مناسبات منطقی وعادلانه در سازمانها حاکم خواهد شد. حاکمیت ضابطه شایستگی وایجاد فضای فوق العاده کارکنان در اجرای اثر بخشی وظایف شغلی و نیل به اهداف سازمانی می‌ گردد مجموعه این فعالیتها کار آیی و بهره وری سازمانهنا را افزایش داده موفقیت و پیشرفت آنها را تسهیل می‌ کند آیا نظام ارزیابی عملکرد در شرکت مورد تحقیق توانسته به اهداف خود که همان کارآیی کارکنان و تحقیق اهداف سازمانی است به طور کامل دستیابی پیدا کند لذا سعی کردیم تا نظام ارزیابی عملکرد کارکنان را که تاثیر مهمی در تحقیق اهداف این شرکت دارد را به صورت اجمالی بررسی تا نسبت به دلایل کار آیی این نظام ارزیابی شناخت پیدا کنیم و برای رسیدن به این شناخت پاسخ به سوالات ذیل اهمیت فراوانی دارد.

الف: آیا وجود جایگاه خاص برای انجام ارزشیابی کارکنان باعث کار آیی نظام عملکرد گردیده است.

ب:آیا وجود سیستم کنترلی ونظارتی صحیح بر ارزیابی هایی انجام گرفته باعث کار آیی نظام ارزیابی عملکرد گردیده است.

ج: آیا کلیه مراحل ارزشیابی دقیق باعث کار آیی نظام ارزیابی عملکرد گردیده است.

اهمیت و ارزش تحقیق

یکی از تکنیکهای مورد استفاده مدیران برای تاثیر گذاری بر رفتار کارکنان ارزشیابی است. انگیزه کارکنان برای فعالیت افزایش تواناییهای شخصی و اصلاح عملکرد آتی تحت تاثیر باز خوری است که از عملکرد گذشته خویش می‌ گیرند یک ارزشیابی صحیح از عملکرد کارکنان می تواند عامل برانگیختن و هدایت کارکنان به سوی پرورش مهارتها و قابلیتهای فردی آنان باشد ارزشیابی عملکرد همچنین می تواند مبنای استواری برای تصمیم گیری در مورد مسائل پرسنلی نظیر پرداخت پاداش- توضیح- انتقال- تنزیل درجه- اخراج- افزایش حقوق و …. باشد.ارزیابی ظرفیت جهد و توانایی های انجام کار کارکنان و شایستگی آنها کار بسیار دشوار و می توان گفت بطور کامل ومطلق انجام آن غیر ممکن است زیرا بشر هنوز به چنین ابزار یا وسیله ای دست نیافته که بتواند توانایی های بالقوه و بالفعل انسان را دقیق اندازه گیری نماید بویژه آنها در اغلب موارد ارزیابی کند هم انسانها هستند که تحت تاثیر ذهنیات- تعلیمات- تعصبات- عواطف واحساسات ممکن است عدالت لازم در قضاوت را آگاه یا ن اآگاه رعایت ننماید.

علت و هدف از انتخاب موضوع

با عنایت به اینکه ارزشیابی عملکرد تاثیر بسزایی روی رفتار و انگیزش کارکنان در هر سازمانی دارد و موجبات رشد و شکوفایی سازمان را فراهم می آورد و از آنجائیکه ارزشیابی که از عملکرد افراد در این شرکت انجام می گیرد آیا توانسته به اهداف مورد نظر خود که همان افزایش کار آیی وتحقق رسالتهای این شرکت است دست یابد بلکه به دلیل ضعفهائی باعث دلسردی کارکنان نسبت به وظایف محوله بدبینی آنها نسبت به نظام اداری موجود گردیده است لذا بدلیل اینکه رشته تحصیلی اینجانب و با نظام ارزیابی عملکرد وعواقب آن آشنا هستم (جهت تمدید قرار داد پرسنل ارزیابی انجام می شود) بر آن شدم تا طی تحقیقی عملکرد کارکنان این شرکت را شناسایی و گزارشی از نتایج به دست آمده را به عنوان تحقیقی دانشگاهی به منظور بهبود وضع موجود ارائه نمایم.

فهرست مطالب

پیشگفتار. ۱۳۷

فصل اول- عنوان تحقیق

عنوان تحقیق.. ۱

۱- عنوان تحقیق: ۲

۲- طرح مسئله. ۲

۳- اهمیت و ارزش تحقیق.. ۳

۴- علت و هدف از انتخاب موضوع. ۵

۵- سوالات تحقیق.. ۶

۶- تعریف اصطلاحات و واژه ها ۶

۷- سابقه تاریخی موضوع: ۷

۸- روش تحقیق.. ۸

۹- حیطه تحقیق.. ۸

۱۰- موانع و محدودیتهای تحقیق.. ۸

فصل دوم- پیشینه پژوهش

پیشینه پژوهش… ۱۰

تئوریهای مدیریت.. ۱۱

تئوری انتظار جذابیت.. ۱۲

نظریه برابری.. ۱۳

تئوری تقویت اسکز. ۱۴

نظریه تعیین هدف… ۱۶

نظریه تناسب شغل با شخصیت ۱۸

نکات اصلی الگوی مزبور عبارت از. ۱۸

تئوری دو عاملی هرز برگ.. ۱۹

الگوی ویژگیهای شغلی ۲۰

تئوری نیاز مک‌کله‌لند- تئوری نیاز به پیشرفت ۲۲

کاربرد نظریه های انگیزش… ۲۳

شناسایی تفاوتهای فردی.. ۲۳

هدف و نتیجه. ۲۴

مشارکت افراد در تصمیم گیریها ۲۴

رابطه پاداش با عملکرد. ۲۴

رعایت اصل برابری حقوق.. ۲۵

بررسی متون مروبط به موضوع پژوهش: ۳۲

تاریخچه ارزشیابی عملکرد: ۳۴

تعاریف ارزشیابی: ۳۶

در این دو تعریف دو نقش برای ارزشیابی.. ۳۸

ضرورت و اهمیت ارزشیابی: ۳۸

اهداف ارزیابی عملکرد. ۴۲

برنامه ریزی نیروی انسانی: ۴۴

کارمند یابی و انتخاب: ۴۴

تعیین روایی آزمون های استخدامی.. ۴۵

آموزش و تربیت کارکنان.. ۴۵

تعیین مسیر شغلی: ۴۶

حقوق و مزایا: ۴۶

شناخت استعدادهای بالقوه کارکنان: ۴۷

نظریه های ارزیابی.. ۴۹

انواع ارزیابی.. ۵۰

ارزیابی سرپرست مستقیم. ۵۱

ارزیابی رئیس به وسیله مرئوس: ۵۲

ارزیابی همقطاران از عملکرد یکدیگر. ۵۳

ارزیابی گروهی.. ۵۳

ارزیابی از طریق خود سنجی.. ۵۴

عوامل موثر بر ارزیابی.. ۵۵

شاخص های ارزیابی.. ۵۶

مراحل ارزیابی.. ۵۸

ویژگی های ارزشیابی.. ۵۹

روشهای ارزشیابی.. ۶۰

۳) مصاحبه ارزشیبای با استفاده از شیوه های علوم رفتاری: ۶۲

روش مقیاس… ۶۳

عامل سنجی.. ۶۵

روش ثبت و قایع حساس… ۶۶

روش توصیفی.. ۶۷

روش قیاسی (استانداردهای کار) ۶۷

روش درجه بندی.. ۶۸

مقایسه دو به دو: ۶۸

توزیع اجباری.. ۶۹

انتخاب اجباری.. ۷۰

ارزیابی بر اساس مدیریت بر مبنای هدف… ۷۳

روش بررسی داخلی.. ۷۸

روش ارزیابی گروهی.. ۷۸

مصاحبه پایانی.. ۷۹

موانع و محدودیتهای ارزیابی نیروی انسانی.. ۸۲

موانع روانی و رفتاری.. ۸۲

عینیت نداشتن.. ۸۳

تعمیم (اثر هاله ای) ۸۳

سختگیرانه، تاهل یا محافظه کاری.. ۸۴

تازگی.. ۸۵

مقابله. ۸۶

محاکمه  بجای ارزیابی.. ۸۶

تعصبات شخصی ارزیاب.. ۸۷

موانع فنی واجرایی.. ۸۷

نکات مهم در طراحی سیستم ارزیابی.. ۸۸

عوامل موثر در تعیین نوع سیستم ارزیابی.. ۹۰

ویژگیهای سیستم ارزیابی عملکرد کار آمد. ۹۳

فصل سوم- روش انجام تحقیق

روش انجام تحقیق..۹۸

فصل چهارم- بررسی و تحلیل اطلاعات

بررسی وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده. ۹۷

بررسی پاسخهای افراد به سوالات پرسشنامه. ۱۰۲

فصل پنجم- نتیجه گیری و ارائه راه حلها

پیشنهادات.. ۱۲۳

پرسشنامه و فرم ارزیابی کارکنان قراردادی.. ۱۲۵

منابع و ماخذ…. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.